fredag 3 september 2010

Efter sådd kommer skörd…

När jag kom till en av skolorna igår stod en klass precis redo för att gå ut på promenad. Det var denna klass som jag i fjol vid samma tid stöttade upp lästräningen med under höstterminen fyra dagar i veckan. S. såg mig först och rusade mig till mötes med en stor kram. Och väl framme i skaran hördes många barnröster samtidigt: ”Gunnel, jag har läst 20 sidor. Jag har läst två böcker osv”. Och en av eleverna, där det var en stor kamp varje gång han skulle genomföra den dagliga träningen, pockade också på min uppmärksamhet av att vilja berätta.

Någon har myntat uttrycket: ”Du blir vad du äter”. Jag har kopierat detta och säger också att: ” Du/jag blir vad du/jag tänker”. Det som en person investerar i genererar vinst. Nu tänker jag inte främst på materiella ting. Efter sådd kommer skörd. Detta är min fulla övertygelse.

Nu sticker jag ut näsan. Men jag är lika övertygad om, rent generellt, att för den lärare som har en god relation med sina elever och tydligt visar vad som är viktigt för henne, blir också viktigt för eleverna. Vilken dynamik är inte detta i läraryrket och som är så otroligt stimulerande! Tänk att vi får möjlighet att forma, inte bara våra egna barn, utan att vi har blivit anförtrodde, att ge och lära, så många fler. Vi får investera i de små liven och som en vacker dag kanske kommer att bestämma för och över oss. Svindlande tanke!

Inga kommentarer: