onsdag 21 april 2010

Under - än en gång…

Ännu en gång har jag fått finnas med när ”undret” sker. Det betyder m.a.o. då en elev knäcker läskoden. Åh, så spännande! Jag hade önskat att ni alla fick vara med och dela min/vår glädje.

Det handlar om en överårig elev som trots sin ålder inte har kommit igång med sin läsning. På omvägar hörde jag nu att eleven hade berättat för sin mamma att nu ville han lära sig läsa.
Mamma delgav detta till skolpersonalen vid det senaste föräldramötet.

Precis lägligt har vi fått köpt in ett ganska nytt material som med fördel går att använda till äldre elever som jämsides tränar den fonologiska medvetenheten samtidigt som det är ytterst metodiskt med klar struktur och går sakta men säkert framåt, läsinlärning i 7 steg.

Ni skulle sett denne elev när han efter laboration med syntes och analys, läste med hjälp av sitt finger som följde bågen mellan de olika bokstäverna lo, os, sol. Han såg lika överraskad som snopen ut av att få ihop ljud till ord. Jag sa med glädje att ”nu läser du” vilket eleven med detsamma förnekade. Men roligt var det och stimulerad blev han då han fick fortsätta att jobba med sin lärare att lyssna ut ljud utifrån en bild då jag rusade vidare till nästa uppdrag. Inte undra på att jag dagligen njuter av att få arbeta inom detta yrke - åhhh!

Inga kommentarer: