onsdag 31 mars 2010

Vad är lycka?...

Lycka är förvisso relativ och föränderlig.

Ena dagen är lycka att vara fullt frisk medan den andra dagen är lycka att ha gips i fyra veckor istället för operation och gips i sju veckor.
Ena dagen är lycka att använda båda händerna till att skriva på tangentbordet medan den andra dagen är lycka att kunna använda åtminstone höger hand till att skriva med.
Ena dagen är lycka att vilja vara miljonär medan den andra dagen är lycka att ha arbete med fast inkomst.
Ena dagen är lycka att åka på olika utlandssemestrar flera gånger om året medan den andra dagen är lycka att få miljöomväxling på närmare håll.
Ena dagen är lycka att leva ut passioner medan den andra dagen är lycka att upptäcka vänskapens kraft i äktenskapet.
Ena dagen är lycka glitter och glamor medan den andra dagen är lycka att få fika med sin äkta hälft på ett vanligt kondis.

Visst kan väl jag som människa önska mig olika saker och att få befinna mig i olika tillstånd. Men om detta inte bjuds mig jämt och ständigt är känslan av lycka inte desto mindre då jag för tiden och stunden får leva i en annan dimension av realism.

Är det detta som förnöjsamhet handlar om må tro? Inget fel med att jag strävar, längtar och önskar. Men i alltsammans ändå vara nöjd och tillfredsställd över livets nu.

Inga kommentarer: