
”Farmor, jag har läst matte. 5 och 5 är 10. 1 och 1 är 2. 2 potatis och 2 potatis är sammanlagt 4 potatis. Min fröken har gjort ett matematikrum på förskolan”. Så här lät det idag då jag samtalade med mitt 4.5 åriga barnbarn i telefon.
Idag uppmanas vi att tidigt börja med matematik redan i förskolan. Nu består inte matematik enbart av taluppfattning och summering av symboler, även om det var detta som mitt barnbarn refererade till. Likväl säger Butterworth (gurun på området) att det är just inom taluppfattning elever lätt står på näsan, när de ska påbörja sin mer uttalade matematiska karriär.
Jag läser precis nu den nyutkomna boken ”Dyskalkyli – Att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter”.

Metoderna om att laborera med taluppfattningen är i och för sig inget nytt under solen. I mitt tidiga specialpedagogiska arbete fick jag förmånen att arbete bl.a. i en år 1 klass, där denna lärare var oerhört kompetent, en ”gammal” lågstadielärare tillråga på allt. Hon, om någon, visste hur eleverna noggrant, på ett lustfyllt sätt, skulle bygga upp olika tal.
Jag för med jämna mellanrum fram olika käpphästar.


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar