onsdag 17 mars 2010

"Att göra bort sig"…

En FB-vän inspirerade mig till dagens blogg. Hon skrev: ”…har gjort bort mig…nu igen”.

Vad är det egentligen som säger att ”vi gör bort oss”? Vem bestämmer ramarna för hur saker och ting bör vara? Sitter inte många av oss i ett fängelse? När vi kommer för nära gränsen av muren säger något inom oss: ”Aja baja, det kan du inte göra för då gör du bort dig”. Eller ”titta på hur han/hon gör bort sig”.

En människa som är spontan löper alltid risk för att ”göra bort sig”. Men so what…ska inte omgivningen kunna ta det? Min iakttagelse är att det handlar om människor som vill och vågar vara kreativa. De som inte är så rädda för att hela tiden vara till lags och därmed förinta vissa delar av sig själv.

När någon person ”gör bort sig” anser jag att det främst handlar om hennes hjärta. Visar sig en person vara godhjärtad kan denna göra det mesta, eftersom omgivningen bör märka att hon är välvilligt inställd. Och skulle någon sura till, kanske denna person kan utmana sig till att bli lite mer överseende och generös.

I min värld är människor som vågar ”göra bort” sig levande personer. Människor som vill bjuda på sig själv men utifrån sin spontanitet inte alltid hinner tänka ett steg längre.

Länge leve människor som tar chansen att våga uttrycka sig spontant med risk för att ibland ”göra bort sig”!!!

1 kommentar:

johannapannan sa...

..och jag är glad att kunna ispirera..

Känner ibland att min spontanitet (iaf vad gäller vad jag säger.. ) ibland hade mått bra av att tyglas lite, men tyvärr funkar jag inte så. Jag gör det kroppen vill och säger det som plötsligt ska ut.

Men glad är jag. Ändå.
:-)