onsdag 3 februari 2010

Rätt fråga med rätt svar…

Idag har jag bl.a. varit i en andraklass. Det var hos de elever som jag nästan varje dag under h.t. lyssnade till när de lästränade genom att högläsa. Idag skulle jag dela ut varsitt diplom.

I Excelprogrammet skrev jag in målet som förväntades för dem att nå vid jultid, deras läsförmåga precis innan de gick på sommarlov i första klass och hur deras läsförmåga såg ut strax före jullovet nu i andra klass. Snygga staplar med olika färger som jag hade laminerat.
Alla "läselever" hade självklart utvecklats. Visserligen hade jag hoppats att resultatet skulle vara än bättre än det var. Samtidigt visar det också att få ”läsmuskler” för en elev tar tid att bygga upp.

När diplomen var utdelade och jag satt i klassrummet där även elevernas ordinarie lärare fanns, var det en pojke som frågade: ”Hur mycket mer ska jag läsa för att mina båda staplar ska bli lika långa”? Till saken hör att han nått målet för den ena lässtrategin men saknade en liten bit i den andra. Som blixten från en klar himmel blev inte läraren skyldig ett svar. Denna sa ung. som så: ”Vilken bra fråga du ställer. Det är precis rätt inställning att vilja veta vad du ska göra för din måluppfyllelse”. Efter det fick pojken även konkret svar. Underbara elev och lärare! Tänk när fler och fler elever visar sig sugna på att jaga mot målen. Detta tror jag skedde p.g.a. att denna parvel fick sin lästeknik visualiserad för sig. På liknande sätt skulle man kunna göra med flera områden i skolarbetet. Visst är det fantastiskt att få finnas mitt upp i detta livet! Inte undra på att jag stortrivs.

Som ni förstår fick jag även idag en kick genom denna lilla episod. En vetgirig elev, om än uppsprungen av tävlingshunger, och en alert lärare som vet precis hur hon ska möta eleven.

Inga kommentarer: