lördag 30 januari 2010

Enighet ger framgång…

Nästan varje dag kickas jag av någonting i min arbetssituation. Lyckliga dig, tänker du som läser. Jag kan bara hålla med om detta – lyckliga mig. Jag tror att så här kan det se ut för de flesta av oss. Det gäller först och främst att brinna för någonting vilket innebär att ha vision, drömmar och mål. Dessa områden tillhör samma familj. Och när jag så uppnår ett definierat delmål, då infinner sig kicken.

Fredagens kick handlade om ett möte där olika yrkesgrupper fanns med. Vi tittade gemensamt på hur våra elever i år 2 ligger till i sin läsförmåga och samtalade om hur vi nu och framöver kan stärka dem på ett konkret sätt.

Det jag gick igång på var upplevelsen att vi var samstämmiga i åtgärdsförslag och på så sätt nu och framöver kan dra åt samma håll. Det börjar växa fram en ton i mig som låter ”Hela skolan läser”. Jag ser fram emot att denna rörelse får fortsatt spridning så att man helt enkelt inte kan eller vill missa detta ute på varje skola och i varje klass. Jag vill tro att alla lärare vill schemalägga strukturerade lästillfällen på grupp- såväl som på individnivå.

En dikt av Astrid Lindgren som min kollega tog fram och som får avsluta denna blogg. Själv reste sig håret på mina armar då jag läste och begrundade orden.


O mäktiga feer, ge mitt barn i faddergåva inte bara skönhet hälsa, och rikedom och allt det där ni brukar komma stickande med – ge mitt barn läshunger, det ber jag med brinnande hjärta.
Jag vill så gärna att mitt barn ska få i sin hand nyckeln till det förtrollade landet, där man kan hämta det sällsammaste av all glädje.

Inga kommentarer: