onsdag 17 februari 2010

Läsplatta…

När jag var liten fanns det radio, telefon, grammofon också kom televisionen. Vår familj köpte inte tv förrän jag var 13 år. De här apparaterna var enkla att sköta genom on och off-knappar i stort sätt.

Under de senaste 10 år har jag inte slutat att förvånas. Hela tiden nya tekniska prylar. Jag hinner inte med, kan jag känna. Ipod är fortfarande något som jag inte har hållit i mina händer. Däremot fick jag tag på en läsplatta idag. Har du sett en sådan? Det verkar bara vara fantasin som sätter stopp för utvecklingen av olika tekniska prylar. Jag undrar just vem det är som ligger bakom denna nyhet. Tänk om jag själv skulle komma på tanken. Säkert hade jag blivit miljonär på kuppen. Men å andra sidan – vad skulle jag göra med mina miljoner? Jag som har svårt att spendera. När jag kommer in i olika affärer förstår jag inte vad som är intressant att köpa.

Tillbaks till läsplattan. För dig som inte ännu vet vad det är fungerar denna som en liten dataskärm där jag kan läsa en inladdad bok. Och vinsten med plattan är att jag kan ladda ner ett ganska stort antal böcker. Så nu är mina utlandsresor, som någon gång blivande pensionär, räddade. Tänk att kunna sitta utomlands och gå in på biblioteket på nätet, låna och ladda ner en bok som fil och vips kan jag läsa den. Visst är väl detta helt fantastiskt.

Som specialpedagog väntar jag nu på att man även ska utveckla ljud till läsplattorna så de personerna med svag läsförmåga också på detta sätt ska kunna få ett lässtöd. Tänk om jag vore tekniskt lagd. Kanske detta då hade fått bli min affärsidé.

Inga kommentarer: