torsdag 21 januari 2010

Underbara yrke…


Många gånger undrar jag om jag inte har ett av 10 i topp yrke. Sedan jag fortbildade mig till specialpedagog har jag känt det så. Dagligen möter jag olika lärare omkr. elever i behov. Och mycket ofta både känner jag och får verbal uppmuntran från dem. Ibland tänker jag ”vad gör jag som förtjänar allt detta”? Så mycket generositet och professionalitet som finns ute i våra olika verksamheter.

Idag blev också en sådan dag. Jag fick ett mail från en underbar, trägen och superduktig pedagog som behärskar sina verktyg med att lära elever att läsa. Denna kollega fick t.ex. i höstas ta emot en elev som hade fokus riktat på allt annat än att lära sig det som skolan står för. Läsningen var näst intill obefintlig. När vi i våras testade ettornas lästeknik med LäsEttan undrade jag hur det skulle gå för denne elev.

Jo, han hamnade hos en superpedagog. Till en början orkade han inte jobba långa stunder i klassrummet utan fick många gånger leka och vila i rummet bredvid. Men allteftersom har denna min kollegas trägenhet vunnit och till min stora glädje visar dec. resultatet på att eleven har kommit igång med sin läsning på ett alldeles utmärkt sätt. Näst intill kappat in och ligger nu som en normalpresterande ”vår-etta”. Jovisst har han mer att "ta igen" men utifrån det utgångsläge som var är detta helt fantastiskt.

Eftersom min tid speciellt nu är begränsad mailade jag så denna min kollega med hennes elevers resultat. Vad händer då? Jo, ett par dagar senare kommer responsen. Så här skriver hon:

Tack så mycket för resultatet!
Det var uppmuntrande och inspirerade genast till nya tag och funderingar kring olika arbetssätt för att eleverna ska nå målen.
Jag har väl också tyckt att både ”Kalle” och ”Petter” har gått framåt ganska bra, men det är alltid skönt att få det bekräftat av någon annan också.
Måtte deras intresse för skolarbetet hålla i sig hela vägen uppåt.


Tänk vad dessa ord också kickade loss mig. Denna min kära kollega har absolut en klockren inställning till elevers lärande. Här sätter hon igång med ”nya tag” och reflekterar kring olika arbetssätt med sikte att eleven ska nå målen. Förstår ni att jag har ett av det mest underbara arbete som tänkas kan. Lyckliga mig!!!

Inga kommentarer: