onsdag 13 januari 2010

Trolleri...

Häromdagen träffade jag ett arbetslag omkr. ett par elever. Vi pratade hur vi framöver kan stödja dessa i deras måluppfyllelse. När vi kom in på datorstöd berättade den undervisande läraren om vilket riv det var efter deras nyinköpta bärbara datorer när eleverna skulle skriva texter inom ämnet so. Det var särskilt tre elever som läraren prioriterade datorstöd till, utifrån deras skrivsvårigheter. Och här kommer nu poängen.

Dessa elever som knappt hade fått ner något tidigare på papper skrev i förhållandevis mycket längre och innehållsrika texter. Det blev snyggt och var enkelt att sudda och ändra i dokumentet. Eleverna fokuserade på ett helt nytt sätt när de nu utförde uppgifterna. Visst är det ett trolleri, eller hur? Och hur många elever och lärare har ännu inte fått uppleva detta i skolan?

Ganska ofta hör jag sägas att ”vi har ju bara en eller två datorer”. Och inom mig skriker det ”men använd dessa då - se möjligheterna och skit i hindren”!!!

Den aktuella so-läraren kände inte till att i alla våra datorer kan eleverna komma åt både speciella rättstavningsprogram som rättar ord på ett mer suveränt sätt än vad det traditionella rättstavningsprogrammet gör och talsyntes som läser upp elevens texter. Med talsyntes får eleven återkoppling med att höra om meningsbyggnaderna låter rätt.

Vilken lov kommer inte denna lärare att sjunga när hon får se hur hennes elever ytterligare får stöd. Och hur ljuvligt är det inte för en elev att plötsligt märka sig kunna mycket bättre än vad han/hon tidigare har haft möjlighet att visa. Jag bara föreställer mig.

Inga kommentarer: