tisdag 12 januari 2010

Nyutkommen bok...

Ännu en bok har sett dagens ljus, Språkstörning – en pedagogisk utmaning . Måtte denna bok möta ett behov som finns i skolverksamheten. Många elever finns som vi definierar ha lägre auditiv varseblivningsförmåga till skillnad från den visuella. Möte efter möte kommer detta upp som en följd av pedagogiska utredningar. Här samtalar vi om vikten av att bygga på elevens starka sida som ju oftast är den visuella. Men emellanåt misströstar jag om våra elever får optimalt stöd inom detta område.

Och nu ges denna bok ut. Det kommer att bli så spännande att se vad författaren kommer att tillföra oss som i förlängningen kan komma elever till godo i deras lärande. Man kan t.o.m. ladda ner den som pdf-fil för den som är intresserad. SPSM, vår specialpedagogiska skolmyndighet är helt otroligt generösa och befriade från all kommersialism. Jag är fylld av beundran. Själv har jag beställt boken och ser fram emot att få flera intressanta lässtunder på mina dagliga bussfärder.

Så här presenteras boken:

En metodbok för dig som möter tonårselever
Språkstörning är en funktionsnedsättning som ställer stora krav på pedagogens kunnande och flexibilitet. Elever med språkstörning behöver en lugn och tillrättalagd lärandemiljö med mycket visuellt stöd. I den här boken får pedagoger som undervisar tonårselever många konkreta förslag på bemötande och sätt att undervisa. De traditionella skolämnena tas upp och även olika sätt att kommunicera, liksom alternativa verktyg i undervisningen. Läsaren får följa med på ett antal lektioner som ges som fallbeskrivningar och tillsammans med författaren fundera över vad som var bra och vad som kunde ha gjorts bättre.

Inga kommentarer: