lördag 23 januari 2010

Sömnlöshet – vad göra?...

Vad gör man då sömnen försvinner? Och varför gör den det? Vill den inte vara min vän längre? Trivs den inte i mitt sällskap?

Härlig fredagskväll, tänkte jag igår kväll. En hel helg ligger framför. T.o.m. orkade jag se hela Skavlan. Men det var inte mer heller. Somnade så gott. Sov några timmar men…halv tre var det så dags. Pigg som en lärka.

Kanske flera känner igen sig i denna beskrivning. En timmes försök med att somna igen och sedan…lika bra att stiga upp. Och faktiskt blev det också lite arbete gjort. Skulle det gå under kvalificerad övertid månne, om det hade räknats som arbetstid?! Något mail till IT-teknikern om att komma ihåg installation av Amis som lär gå att installera i nätverk. I varje fall den engelska versionen, om nu bara det fungerar med svenska talböcker. Ja, prova kan vi väl.

En liten trevlig sak jag också har fått färdigställa här på efternatten är att skriva ut lite diplom till alla elever som jag gavs möjlighet att följa under höstterminen i deras läsutveckling. Alla utvecklades självklart, mer eller mindre, och nu ska de få varsitt diplom som uppmuntran. Några staplar i Excell där de ser hur deras läsning såg ut innan sommarlovet också jämföra med hur den ser ut idag och även se stapeln för om de har nått målet eller om de fortfarande är på väg.

I skolan talas med mycket om vikten av att elever ser sitt eget lärande. Även om just detta är en färdighet så har dock eleverna lärt sig denna delvis. Det blir spännande att höra deras kommentarer då jag får möjlighet att träffa dem och överlämna ett laminerat diplom.

Inga kommentarer: