måndag 18 januari 2010

Sikta mot stjärnorna...

Samtidigt som jag skriver denna blogg sitter jag och tittar på Svensk Idrottsgala. Tala om personer som siktar högt. Inte skulle en enda ”kutte” nå stjärnorna om han/hon inte strävar och är ytterst målmedveten om att man vill nå toppen.

Ingvar Lundberg, Sveriges främsta och mest kända läsforskare, skriver att ska man bli riktigt bra på t.ex. idrott så krävs det träning i minst 5000 timmar. Lundberg drar automatiskt paralleller med läsning. Ska en person uppnå ett flyt och en automatisering i sin läsning handlar det om minst 5000 timmars träning.

Idag har jag arbetat med sammanställning av en del av kommunens elevers testresultat inom lästeknik. Jag blev både glad över att se flera elevers framsteg. På nära håll har jag sett några telningars idoga kamp för att få rätsida på alla krumelurer. Samtidigt hade jag innerligt hoppats på att läsresultaten hade varit ännu bättre.

Det är nu Lundbergs 5000 timmar ringer i mina öron. Hur ska vi i skolan kunna tro att elever kan bli jättegoda läsare när det i många klasser inte främst organiseras för daglig medveten lästräning? Det är lika illa som när jag tror att kunna få muskler genom att prata om hur gärna jag skulle vilja ha mer muskulös mage och armar.

Nog har vi pedagoger i skolans värld mycket att lära av dessa otroliga idrottare. De vet verkligen värdet med att sikta mot stjärnorna.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Angående 5000 timmars lästräning. Tänk på att under hela grundskolan går en elev garanterat 6664 timmar. Slutsats, alla måste träna på sin fritid!
Kan alla det?
/Carina

Monica Nydenmo-Jonsson sa...

Hur ska vi skapa lugn och ro för läsningen?
Tid skulle nog finnas och ibland kan vi få till det riktigt mysigt. De flesta tycker ju om att få läsa en bra bok, men så är det att få lugn på alla samtidigt.
Fast varför ska det vara nödvändigt? Vi kan ju "turas om". Det är intressant hur man medan man skriver ofta kan besvara sina egna frågor.
Vi kanske dessutom behöver ta ett tag igen med lässtund varje dag. Idag hade vi lagt 20 minuter och i morgon är det egen läsning på fruktstunden. Jo, men vi håller allt på en hel del...

Gunnel Wendick sa...

Det ligger en hemlighet med att skriva ner sina egna tankar...liksom en egen handledning...

Hela skolan läser är en av mina visioner...tänk om vi med gemensamma krafter kan få igång något dylikt...jag gläds vid blotta tanken...