onsdag 27 januari 2010

Inspiration...

När jag kommer hem på kvällen hör det till mina rutiner att med detsamma öppna min dator. Jag kollar gärna nya mail som kommit in sedan jag lämnat arbetet. Och idag låg det bl.a. ett där det stod: När man ser och hör dig så kan man inte tro att din 60-årsdag är nära! Du är en inspirationskälla för många av oss. (Även för mig som alltid är "Motvallskärring"). Detta var det högsta betyg som jag kunde få. Bara det var en present i sig. Att få befinna mig i ett flöde tillsammans med kollegor i syfte att stödja elever, är så häftigt att få vara med om. Och dessutom utan att ha gjort något speciellt eller långt mindre har varit medveten om detta.

Jag minns ett annat tillfälle då en kollega ställde frågan: ”Var hämtar du din inspiration ifrån”? Mitt spontana svar vid den gången var att det kommer från ovan.

Men en hemlighet som jag har noterat är att jag själv blir så otroligt kickad då jag möter så många inspirerade kolleger ute på olika skolor. Säkert är nog inte de medvetna heller om den energin som de ger uttryck för. Kollegor som av hela sina hjärtan söker vägar för att ytterst öka elevers måluppfyllelse. Jag har träffat så många lärare i verksamheten som slår knut på sig själv, för att kunna hinna med och bistå.

Igår fick jag t.ex. se en av dessa i aktion med att inspirera oss alla till ett kommande nätverksarbete. Hade denna kollega siktat högre kunde hon bli en efterfrågad föreläsare i landet. I morse berättade en annan lärare för mig om hur hon varje dag erbjöd en elev sitt stöd på sitt lugna och pedagogiska sätt, även om eleven både nu och då avvisade hennes tjänster och t.o.m. var riktigt oförskämd. Idag satt jag i ett möte där öppenheten av att vilja förändra sitt arbetssätt var stort – allt för att utveckla fler elevers läsförmåga. Ytterligare en annan som reste med samma tåg som jag och berättade hur hon varje dag träget lästränar med en av sina elever och då denne elev nu märker att han börjar kunna läsa något. Jag såg hur glädjen lyste om denna min kollega när hon berättade.

Lyckliga är alla vi som nästan varje dag känner hur vi är involverade i denna spiral då det ena positiva ger det andra. Utmaningen jag själv försöker leva i är att varje gång en äkta positiv tanke kommer i mitt huvud ska denna ges ut. Rent egoistiskt ger det så mycket tillbaka, förutsatt att det är sprunget ur hjärtat.

Inga kommentarer: