torsdag 7 januari 2010

Dagens kick...

Kickar är härligt att uppleva. Jag älskar sådana. En kick kan innehålla upplevelsen av hur en elev konkret har utvecklats på något område. En annan när jag som idag öppnade en försenad fil i ett mail från en lärarkollega. Denna hade tecknat ner personliga kommentarer från sina elever utifrån att jag har funnits i klassens
lästräning. Den kommentar som rörde mig allra mest kom från en elev som av någon anledning har en sådan otrolig motvilja till att lästräna samtidigt som han vill vara till lags. Det är så komplext. Hur som helst hade han genom sin fantastiska lärare skrivet ”Det är kul med både matte och svenska, men det är inte kul när du inte är här”. Detta kunde han uttrycka trots att jag/vi understundom ibland har med milt tvång tvingat honom till att läsa.

Men den kick som tog priset idag var när jag summerade en av våra rektorers engagemang i hennes pedagogiska ledarskap. Det var inte så länge sedan denna rektor själv arbetade som lärare. Mycket tidigt lade jag märke till henne i verksamheten. Åh, vilken medvetenhet hon visade i sin undervisning! Hon tog sitt ”läreri” på så stort allvar. Och idag är hon rektor. Denna rektor är inte nöjd med att enbart jobba med det administrativa arbetet utan hon kavlar upp ärmarna och ger sig ut i verksamheten. Initierar utveckling och mycket mera. Om ni visste vilken fröjd det är för mig att se och uppleva detta. Var det ska sluta, kan jag bara spekulera i. Kanske återkommer jag till ämnet i fler bloggar framöver.

Inga kommentarer: