torsdag 10 december 2009

Fysiskt illamående...

I vår kommun har vi de senare år tagit emot ganska många elever med deras familjer från Somalia. Det har inneburit en del växtverk i skolverksamheten och även en anpassning till deras religiösa liv. T.ex. har man gått ifrån att fira skolavslutning, lucia och advent i typisk svensk anda i kyrkan till förmån för andra lokaler som är helt neutrala. Allt för att gå till mötes våra flyktingfamiljer.

Idag fick vi besök från Somaliska föreningen i Stockholm där en somalisk man skulle berätta och informera om den somaliska kulturen. Jag såg fram emot detta just för att få en större insikt och därmed också förståelse. Jag trodde jag hade lite förutfattade meningar innan och att olika rykten var överdrivna.

Tyvärr, tyvärr blev det precis tvärtom. Information om ett mer patriarkaliskt samhälle får man söka efter. Vi fick en inblick i månggifte, sexuella övergrepp på barnen till en ny kvinna som mannen gifter om sig med, katmissbruk, kvinnlig könsstympning mm. Jag kan bara föreställa mig om en bit av männens kön skulle stympas, vad skulle de tycka om detta? Det bara vänder sig inom mig då jag lyssnade till det här. Snälla, utmana mig inte med att jag ska förstå. Det är helt enkelt avskyvärt. Det känns som att vi i vårt land behandlar våra djur på ett mer respektfullt sätt, än det som kvinnorna får utstå i denna kultur genom sina män. I sanning önskar jag alla somaliska kvinnor en fristad här i Sverige, men flera av männen… Och allt detta verkar därtill som att det sker i koranens anda. Hur går ekvationen ihop? Är det någon som vet?

Inga kommentarer: