tisdag 8 december 2009

Rätt definition av arbete?

Inför varje arbetsdag har jag satt min agenda på basis av de behov i verksamheten som kommit i min väg. Under hela den här terminen har jag oftast varje morgonpass idkat lästräning med nio elever. Det har varit en stor fröjd att se dessa små göra upptäckter i läsandekonsten. Vilken förmån att över tid se och höra hur de utvecklas inom området.

Väl tillbaka på kontoret efter lästräningen, stod det tydligt i min kalender vad den fortsatta dagen skulle innehålla. 2.5 timmar senare satte jag mig en stund för att inta lunch. Vad hade hänt under dessa timmar? I varje fall inte något som fanns på agendan. Vid närmare eftertanke hade en hel del av tiden försvunnit till att engagera mig i flödet av mail som kommit in och tagit emot telefonsamtal. Frågor som ska besvaras, råd och stöd, möten som ska sättas och förberedelser för dessa, anpassningar som ska göras, filer som ska skickas, mm.mm.

När jag så är tillbaks på min arbetsplats efter lunch har halva arbetsdagen gått. Jag tänker: ”Nu ska jag äntligen få börja jobba”. Vid närmare reflektion - är det inte konstigt? Varför har jag så svårt att uppfatta att jag jobbar när jag lästränar med eleverna eller att jag servar flera kollegor i kommunen när de önskar än det ena eller det andra av och genom mig? Jag undrar just om det är det fler som känner igen sig i denna upplevelse?

Inga kommentarer: