söndag 27 december 2009

Läsmetoder...

Jullov till trots – men dock intressant att använda något av den myckna lediga tid med att läsa lite facklitteratur. Jag befinner mig på Cypern där dagarnas engagemang mycket handlar om att njuta av vackert väder, titta på fiskebåtarna i hamnen, beskåda underbart vackra solnedgångar, restaurangmat och även en och annan utfärd. Att läsa ett par böcker handlar för mig mer om att odla mitt intresse som ju turligt också sammanfaller med mitt vardagsarbete. Visst är väl detta fantastiskt, så säg!

Just nu håller jag på att läsa boken ”L som i läsa M som i metod”. Detta är en sådan där bok som jag mest läser igenom och reflekterar både under tiden och bakefter men kanske inte väljer att köpa. Turligt nog hade min specialpedagogiska kollega köpt in ett ex. som jag fick låna. På sätt och vis utmanar jag mig själv att vara uppdaterad i ny litteratur inom ämnet men tror fördenskull inte att jag själv behöver hålla med alla böcker.

Många olika läsmetoder beskrivs och det är dock intressant att ta del av dessa, mer eller mindre bra beskrivna. Av alla läsmetoder saknar jag Anna-metoden och undrar varför inte Hasse Hedström (bokens författare) har tagit med denna. Anna-metoden som ska vara den bästa (!) till våra elever med grav språkstörning. I varje fall har jag fått lära mig detta på mina fördjupningskurser inom tal- och språk samt läs- och skriv.

Men men…det som jag inte tidigare riktigt har satt mig in i är Stavelsemetoden och Listiga räven, som också är beskrivna i Hedströms bok. Delvis intressant när jag själv har gått i "Lundbergs skola". När jag kom till Mats Myrbergs kapitel tyckte jag att han så bra balanserade dessa metoder insatta i sitt sammanhang. Jag hoppas innerligt att flera med mig som läser denna bok noterar särskilt det som Mats skriver så klokt om när det gäller tillämpning av både Stavelse- och Listiga räven metoder.

Här blev nu inte många reflektioner skrivna i dagens blogg. Är lite försiktig med att trötta den som ev. läser mina rader. Mycket kan kommenteras av vad jag hitintills har läst men det ryms inte i en blogg. Kanske får jag någon gång i livet inspiration att våga mig på en egen bok. Den som lever får väl se. Men för den kollega som sysslar med läs- och skrivfrågor rekommenderar jag likväl att läsa nämnda bok – inte minst för att hålla sig uppdaterad om de olika läsmetoderna.

Inga kommentarer: