torsdag 3 december 2009

Kasta ut barnet med badvattnet...

Svart eller vitt, allt eller inget, antingen eller...varför, varför?

Vindarna blåser – än på det ena hållet och än på det andra och inte minst i skolans värld. Nu handlar det om att matteböckerna ska ut ur klassrummet. Åtminstone att dessa inte får styra. Jag är en av dessa som hejar på, förutsatt att pedagogen kan sin matematik och behärskar didaktiken. Så här långt är allt väl.

Ibland är jag ute i andra kommuner och presenterar olika programvaror och idag handlade det om matematik. Mattekungen är namnet. Genom denna hamnar nu matteboken på skärmen med en del utrop som feedback och möjlighet för eleven att få diplom som uppmuntran osv. Läraren kan anpassa och se elevens resultat.

Är man nu benägen att utan urskiljning kasta ut barnet med badvattnet, ratar man denna programvara som en möjlighet för att hjälpa elever i behov. Med egna ögon har jag sett hur dessa elevers lust, motivation och koncentration höjs flera snäpp, just för att de får sitt material på en datorskärm. Det handlar nästan om trolleri.

En stilla undran – när kommer vi fullt ut att möta varje elev utifrån vad den behöver, istället för att vara enögda och principfasta? Med stolthet kan jag framhålla den kommun som jag arbetar i, genom att vi har kommit en bit på vägen inom specialpedagogik. Men tyvärr finns inte detta förhållningssätt överallt.

1 kommentar:

Atelje Skärvan sa...

Hej Gunnel!
Här ser jag att vi har en del gemensamt;kvinna,fisk,snart 59 år,född i Jönköping.
Ha det så bra,kram Agneta