fredag 4 december 2009

Efter sådd kommer skörd...

Inte alltid, men i detta fallet kan jag nu uppleva det i praktiken. Detta kickar mig otroligt. Du undrar kanske vad det handlar om. Jo…

I min kommun har jag under flera år målmedvetet arbetat för att elever i särskilda behov (såsom vi i definierar) ska få tillgång till alternativa verktyg (kompensatoriska hjälpmedel). Detta innebär om en elev inte har funktionell läs- och skrivförmåga inom svenskan såväl som engelskan, kan denna elev kringgå detta genom en talsyntes (text läses upp) eller rättstavningsprogram (ord och viss grammatik blir rätt).

När jag skulle skriva min magisteruppsats -06, fick den handla om datorstöd till elever i läs- och skrivsvårigheter. Kanske var det denna som väckte mina närmaste chefer, att de såg min brand till att stödja elever inom detta område och längtade att se ett förverkligande av detsamma.

Pengar frigjordes och programvaror köptes in. Men det räckte tyvärr inte för att nå fram, på bred front, för att möta elevernas behov. IT-teknik, hårdvaror och inte minst utbildning till både lärarna och elever behövs. Det är här som glädjen kommer.


I ett av våra skolområden har skolledningen nu kommit på en idé om att biblioteket ska göras om till ett mediotek. En specialpedagog tillsammans med en IT-pedagog ska här gå in och stödja elever som behöver komma igång med detta datorstöd. Samtidigt ska jag få erbjuda löpande kurstillfällen, riktade till lärarna. Med gemensamma krafter går snart min vision i uppfyllelse. Åh, det är detta som kickar mig…om ni bara visste.

Det lönar sig att så vid olika vattendrag…inte vänta till alla är med på tåget, utan att våga ta steg ett och två, även om man i ett sådant skede kan känna sig ganska ensam...vad annat kan jag göra när elden bränner inifrån?...lönen blir desto större i slutet...prova själv!

Inga kommentarer: